Jaarlijks verdwijnen zo’n 200.000 koelkasten van de radar

Fout gerecycleerde koelkasten veroorzaken milieuschade

Volgens Recupel, verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van afgedankt elektro en lampen in België, komen jaarlijks zo’n 200.000 koelkasten en diepvriezers niet bij een erkende verwerker terecht. Een koelkast bevat schadelijke koelvloeistoffen en blaasgassen. Bij een foute ontmanteling ontsnappen die schadelijke gassen en schaden ze onze planeet. De milieuschade per foutief verwerkt apparaat staat gelijk aan de CO2-uitstoot van 1 autorit van 7.500 kilometer. Om de problematiek aan te kaarten, lanceert Recupel een nieuwe campagne.

Vermiste koelkasten

Recupel weet hoeveel koelkasten en diepvriezers er jaarlijks op de markt worden gebracht en hoeveel er jaarlijks terechtkomen bij een erkende verwerker. Er wordt ook rekening gehouden met toestellen die een tweede leven krijgen via hergebruik. Uit die cijfers blijkt dat er jaarlijks zo’n 200.000 koelkasten en diepvriezers niet bij een erkende verwerker terechtkomen. Hun finale bestemming is onduidelijk, maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat ze correct worden gerecycleerd.

“De schadelijke koelvloeistoffen en blaasgassen moeten manueel worden verwijderd voordat de rest van de koelkast wordt gerecycleerd. Enkel erkende verwerkers beschikken over de juiste installaties én vergunningen om dit te doen. Gebeurt dit niet, dan ontsnappen die gassen in de atmosfeer, wat enorm schadelijk is voor het milieu”, licht Eric Dewaet, CEO van Recupel toe.

Enkele cijfers die de problematiek aankaarten

De CO2-uitstoot van 200.000 fout verwerkte koelkasten of diepvriezen kan vergeleken worden met de CO2-uitstoot1 van:

• Een auto die 35.382 ritjes rond de wereld rijdt.
  • Meer dan 40.000 gezinnen die hun woning een jaar lang op aardgas verwarmen.
  • Bijna 300.000 gezinnen die gedurende een jaar van warm water worden voorzien.

Het milieu verliest tweemaal

De verwerkers waarmee Recupel samenwerkt geven 98% van de materialen in een koelkast via innovatieve recyclagetechnieken een nuttige toepassing. Als de koelkasten niet in het netwerk van Recupel terechtkomen, kan dit hoge recyclageresultaat niet gegarandeerd worden.

Eric Dewaet, CEO van Recupel: “Een foute recyclage berokkent niet enkel directe milieuschade. Wanneer een koelkast niet bij een verwerker terechtkomt die over de juiste knowhow en expertise beschikt, kan je niet garanderen dat de grondstoffen maximaal worden gerecupereerd. Een dubbel verlies voor het milieu!”

Wat kan je doen als consument?

Om ervoor te zorgen dat koelkasten bij een erkende verwerker terechtkomen, is het noodzakelijk dat ze via het juiste kanaal ingezameld worden. Recupel biedt de consument verschillende opties aan: de Kringwinkel indien het toestel nog werkt, het recyclagepark en de distributiesector. Vooral dit laatste kanaal is een belangrijk focuspunt. De vzw bracht het kwaliteitslabel ‘Hier recycleren we goed’ op de markt. Zo weet de consument, bij aankoop van een nieuwe koelkast, bij welke handelaars hij zijn oude koelkast met een gerust hart kan achterlaten.

Rappende koelkast in Brussel-Centraal

Om de problematiek aan te kaarten, lanceert Recupel een nieuwe campagne. In de hoofdrol? Freazy-E, een rappende koelkast die in foute handen terechtkwam en zijn levensverhaal vertelt. Na gastoptredens in The Voice van Vlaanderen en The Voice Belgique trok hij vandaag naar het station van Brussel-Centraal om passanten op een ludieke manier te sensibiliseren en informeren over dit onderwerp.

Meer over de campagne: https://www.recupel.be/nl/koelkast

1 Recupel deed beroep op de Universiteit van Antwerpen om deze vergelijkingen te maken.