Kwb gsm-actie: meer dan 1,7 ton oude gsm's in amper 2 weken

Dinsdag 23 december 2014 - In slechts twee weken verzamelde kwb in samenwerking met Recupel maar liefst 1780 kilo oude gsm's en gsm-laders. Aan deze grote gsm-actie deden 180 afdelingen uit Vlaanderen en Brussel mee. Met deze actie wil kwb de mensen wakker schudden rond het probleem van klein elektrisch en elektronisch afval dat zomaar in huis rondslingert terwijl het voor de industrie kostbare grondstoffen bevat.

In elektrische en elektronische apparaten zitten veel kostbare en zeldzame grondstoffen verwerkt. De grondstofvoorraden zijn echter eindig. Ooit raken ze op, en zelfs sneller dan we denken. Vandaar dat het én voor het milieu én voor onze portemonnee beter is om deze grondstoffen uit afgedankte apparaten te halen dan deze opnieuw aan Moeder Aarde te onttrekken.

De voorbije twee weken kon iedereen in meer dan 350 inzamelboxen zijn oude gsm deponeren, in bibliotheken, gemeentehuizen of handelszaken. De inzamelingsactie van kwb liep twee weken. “Dat is voldoende om de mensen bewust te maken van het probleem”, zegt Koenraad Coppens, nationaal voorzitter van kwb. “Technologisch is het perfect mogelijk om bijna alle aanwezige grondstoffen uit een gsm te recupereren, alleen geraken ongebruikte gsm's en andere kleine elektrische en elektronische apparaten niet waar ze horen. In België liggen per gezin gemiddeld 2 tot 4 oude gsm-toestellen ongebruikt in de lade. Met deze actie wou kwb mensen ertoe aanzetten om in de toekomst sneller hun oude apparaten in het containerpark, De Kringwinken of de elektrohandel in te leveren.”

Om zeker te zijn van een goede afhandeling en verwerking van de ingezamelde gsm-toestellen, werkte kwb samen met Recupel, dat in België instaat voor de ophaling en verwerking van afgedankte elektronische en elektrische apparaten. Peter Sabbe, General Manager van Recupel, legt uit: “Recupel staat garant voor een veilige en milieuvriendelijke ontmanteling van alle toestellen binnen België. We zijn dankbaar dat kwb deze gsm-actie heeft ondernomen en ervoor gezorgd heeft dat heel veel mensen hun oude gsm-toestellen hebben ingeleverd, zodat wij deze konden ophalen om ze correct te kunnen verwerken.”

Sommige kwb-afdelingen, zoals Zemst en Tervuren, slaagden erin om in twee weken maar liefst 60 à 70 kilogram oude gsm's en gsm-laders op te halen. Maar ook andere afdelingen hadden heel wat succes bij het inzamelen. De opgehaalde 1000 kilo is het equivalent van 7500 gsm-toestellen of heel wat kostbare en zeldzame grondstoffen die opnieuw gebruikt kunnen worden. Kwb bekijkt samen met Recupel of ook volgend jaar deze geslaagde inzamelactie een vervolg kent.

Grondstoffen in de opgehaalde gsm’s:

1 ton gsm’s = 7500 gsm-toestellen =

250 gram goud

2,5 kg zilver

112 gram palladium

2,5 gram platina

300 gram tantalium

120 kg koper

22,5 kg ijzer

60 kg tin

15 kg nikkel

Verbruik om te produceren:

450.000 kg CO2

525.000 kg ertsen

150.000 l water

Bronnen: Ecolife vzw

Catapa vzw

Over kwb:

Kwb doet jouw buurt bruisen. Week na week valt er van alles te doen, dankzij zo’n 70.000 leden in bijna 700 afdelingen in heel Vlaanderen en Brussel. Kwb zorgt met zijn duizenden vrijwilligers voor even boeiende als verrassende activiteiten voor het hele gezin. Kwb organiseert activiteiten die mensen samenbrengen en zich thuis doen voelen, maar ook activiteiten die mensen doen praten en doen nadenken. Want we zijn in kwb ook bezig met wat ons wakker houdt: kinderen opvoeden, omgaan met stress, werken aan onze gezondheid en die van het leefmilieu, en nog veel meer. Kwb is een partnerorganisatie binnen beweging.net.

Over Recupel en AEEA:

Recupel staat sinds 2001 in voor de inzameling en de verwerking van afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten (AEEA) in heel België. AEEA worden als gevaarlijke afvalstoffen aanzien en zijn daarom onderworpen aan een specifieke reglementering. Deze afvalstoffen dienen op een transparante, duurzame en efficiënte manier, én in overeenstemming met de afvalstoffenwetgeving, te worden opgehaald en verwerkt. De consument betaalt een Recupel-bijdrage bij elke aankoop van een nieuw huishoudelijk toestel. Deze bijdrage garandeert dat afgedankte apparaten, ingezameld door de distributie en in de containerparken, op een correcte manier worden verwerkt. Meer informatie vindt u op de website www.recupel.be.

Contact kwb:

Koenraad Coppens, algemeen kwb-voorzitter, [email protected], 0486 41 76 02

Koen Schoutteten, campagnecoördinator, [email protected], 0496 89 62 87

Wim Troch, communicatie, [email protected], 0478 46 27 79

www.kwb.be

Contact Recupel:

Katrien Verfaillie, communication manager, [email protected], 02 706 8615

Katrien Verfaillie

communication manager, Recupel

Koen Schoutteten

campagnecoördinator, KWB

Koenraad Coppens

algemeen kwb-voorzitter, KWB

Wim Troch

communicatie, KWB

Over Recupel vzw

Recupel zamelt gebruikte elektr(on)ische toestellen duurzaam en kosteloos in om ze een nieuw leven te geven. Door herstel en hergebruik te stimuleren en recyclage te organiseren, wil de vzw het verbruik van grondstoffen en energie helpen reduceren. Daarvoor kunnen we rekenen op tal van partners uit de circulaire keten.

Je kan je ongebruikte toestellen afgeven bij de kringloopwinkel, het recyclagepark, de elektroshop of supermarkt en sinds kort zelfs aan je voordeur wanneer je een pakketje ontvangt Bedrijven en organisaties kunnen een ophaling aanvragen via Recupel Pick-up.

Meer informatie vind je op www.recupel.be.

Auguste Reyerslaan 80 1030 Brussel