51 miljoen ongebruikte elektroapparaten slingeren rond bij Belgische gezinnen.

‘Café Recupel’ roept mensen op hun toestellen binnen te brengen en ze zo een tweede leven te geven.

Donderdag 17 maart 2022. 51 miljoen ongebruikte toestellen en lampen waarvan 9 miljoen defecte: dat is het waanzinnig hoge aantal elektroapparaten dat vandaag rondslingert bij Belgische gezinnen. Met de actie ‘Café Recupel’ in vijf Belgische steden roept Recupel mensen op hun afgedankte toestellen binnen te brengen en ze zo een tweede leven te bezorgen. Door naar de mensen toe te gaan wil de organisatie het inzamelen van toestellen en lampen extra gemakkelijk en laagdrempelig maken. Defecte toestellenkan je laten nakijken in een ‘repair corner’ aan de cafés, ongebruikte apparaten worden ingezameld en naar kringloopwinkels gebracht en toestellen die écht kapot zijn worden op hoogtechnologische manier gerecycleerd zodat tot wel 90% ervan opnieuw gebruikt wordt.

Recupel komt naar je toe!

Om van hun afgedankte toestellen af te geraken moeten mensen zich normaal gezien verplaatsen naar een Recupel-inzamelpunt zoals het recyclagepark, de recyclepunten in supermarkten of doe-het-zelfzaken of als iets nog werkt, de kringloopwinkel. “Met Café Recupel gaan we letterlijk op tournée”, zegt Stijn Ombelets, woordvoerder van Recupel. “Door naar de mensen toe te gaan willen we het hen nog gemakkelijker maken om hun toestellen in te zamelen en bezorgen we hen tegelijk ook een gezellig en lekker moment”. Het opzet van de actie, waarmee Recupel zoveel mogelijk Belgen wil aanmoedigen om hun rondslingerende toestellen binnen te brengen, is simpel: voor elk binnengebracht toestel trakteert Recupel cafégangers op een hapje of drankje. Hoe meer binnengebrachte toestellen, hoe meer traktaties dus! Mensen die niet tot in één van de cafés geraken kunnen beroep doen op de fietskoerier. Na afspraak komt die met zijn bakfiets letterlijk tot aan je voordeur en zorgt ervoor dat toestellen aan de inzamelplaats worden afgeleverd.

Een tweede leven voor afgedankte spullen

“Vandaag de dag bezitten alle Belgische gezinnen samen 392 miljoen elektroapparaten (gemiddeld 79 per gezin) en daarvan zijn er 51 miljoen ongebruikt. Per gezin slingeren dus gemiddeld 11 toestellen rond die defect zijn of gewoon niet meer gebruikt worden. Recupel wil zoveel mogelijk van die toestellen een tweede leven bezorgen”, zegt Eric Dewaet, CEO van Recupel.

“In het Recupel Café is een repair corner aanwezig”, vertelt Stijn Ombelets. “Mensen die niet zeker zijn of hun toestel echt stuk is kunnen ernaar laten kijken en, indien mogelijk, ter plaatse laten herstellen.”. Apparaten die nog werken, kunnen elders nog hun nut bewijzen. Daarvoor werkt Recupel samen met kringloopwinkels. Toestellen die echt kapot zijn worden door Recupel naar verwerkingsbedrijven gebracht. Daar worden ze minutieus ontmanteld en worden de grondstoffen er maximaal uit gehaald. Hoogtechnologische recyclagetechnieken zorgen ervoor dat ongeveer 90% van een toestel een nuttige toepassing krijgt. “Belangrijk, want hier materialen recupereren is elders natuurlijke rijkdommen ontzien”, zegt Stijn Ombelets.

Recupel Cafés in Mons, Hasselt, Kortrijk, Mechelen en Namen

In vijf Belgische steden strijkt Café Recupel de komende weken neer en kunnen mensen er – in ruil voor een traktatie – terecht met hun afgedankte toestellen. Op verschillende plekken verwachten we hoog bezoek en geven bekende gezichten het goede voorbeeld. Waals minister-president Elio Di Rupo, Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Zuhal Demir en minister van Justitie en Noordzee, Vincent Van Quickenborne bevestigden alvast hun komst en komen langs met hun afgedankt toestel.

• Mons (Marché Aux Herbes): 17, 18 en 19 maart – Elio Di Rupo
  • Hasselt (Molenpoortplein): 24, 25 en 26 maart – Zuhal Demir
  • Kortrijk (Veemarkt): 31 maart, 1 & 2 april – Vincent Van Quickenborne
  • Mechelen (Potterij): 21, 22 en 23 april - TBC
  • Namen:  datum volgt later – onder voorbehoud

Over Recupel

De vzw Recupel zorgt ervoor dat afgedankte elektr(on)ische toestellen op een duurzame en kosten-efficiënte wijze ingezameld worden en een tweede leven krijgen. Recupel werd in 2001 door producenten en invoerders van elektr(on)isch materiaal in België opgericht.  De vzw zamelde in 2020  123.840 ton aan afgedankte elektrotoestellen en lampen in. Dat is 10,8 kg per inwoner. Recupel werkt intensief samen met verschillende sectororganisaties en overheden en zoekt voortdurend naar innovatieve manieren om de hoeveelheid ingezameld oud elektro in België te vergroten en optimaal te hergebruiken of recycleren.
Meer informatie vindt u op www.recupel.be.

Meer info en contact  - niet voor publicatie

Ine Tassignon

Over Recupel vzw

Recupel zamelt gebruikte elektr(on)ische toestellen duurzaam en kosteloos in om ze een nieuw leven te geven. Door herstel en hergebruik te stimuleren en recyclage te organiseren, wil de vzw het verbruik van grondstoffen en energie helpen reduceren. Daarvoor kunnen we rekenen op tal van partners uit de circulaire keten.

Je kan je ongebruikte toestellen afgeven bij de kringloopwinkel, het recyclagepark, de elektroshop of supermarkt en sinds kort zelfs aan je voordeur wanneer je een pakketje ontvangt Bedrijven en organisaties kunnen een ophaling aanvragen via Recupel Pick-up.

Meer informatie vind je op www.recupel.be.

Auguste Reyerslaan 80 1030 Brussel