CD&V voorzitter Sammy Mahdi brengt soepmaker naar Café Recupel in Vilvoorde

Deze ochtend trok CD&V voorzitter Sammy Mahdi met een soepmaker naar Café Recupel op het Bolwerkplein in Vilvoorde. Met deze actie geeft hij het goede voorbeeld en ondersteunt hij de oproep van Recupel om ongebruikte of defecte elektr(on)ische toestellen en lampen een nieuw leven te geven.

Vandaag bezitten alle Belgische gezinnen samen een kleine 500 miljoen elektroapparaten (een half miljard!). Ongeveer 50 miljoen daarvan worden niet meer gebruikt. Omgerekend heeft een gemiddeld gezin om en bij de 100 toestellen in huis, waarvan 10 ongebruikt. Van die 10 zijn er 2 defect, de rest nog werkend. Op die manier heeft niemand er wat aan, en daar wil Recupel iets aan doen. Hoe? Door ongebruikte elektrotoestellen een nieuw leven te geven.

“Dit weekend trappen we onze nationale tour af in Vilvoorde. Recupel wil zoveel mogelijk ongebruikte toestellen een tweede leven bezorgen. Dat kan door herstel, hergebruik of door recyclage. Zo vermijden we om telkens schaarse grondstoffen aan te spreken om nieuwe apparaten te maken en dragen we met zijn allen bij aan een meer duurzame en circulaire samenleving. Vorig jaar werd er tijdens alle edities van Café Recupel samen zo’n 10 ton afgedankte elektrotoestellen ingezameld. We hopen van deze editie een even groot succes te maken”, vertelt Eric Dewaet, CEO van Recupel.

Repair, reuse of recycle

Café Recupel streek op 3 en 4 maart neer in Vilvoorde. In ruil voor een afgedankt elektr(on)isch toestel of lamp krijgen bezoekers een hapje of een drankje. Naast een inzamelplek voor afgedankte toestellen, heeft Café Recupel ook een ‘repair corner’ waar je defecte toestellen laten nakijken. Ingezamelde apparaten die nog werken, gaan naar de kringloopwinkel. De toestellen die écht kapot zijn, worden gerecycleerd en voor meer dan 90% weer gevaloriseerd.

“Bij de Belgen thuis liggen genoeg ongebruikte apparaten om 300 voetbalstadions mee te vullen. Dat zijn 300 voetbalstadions gevuld met materiaal dat hergebruikt kan worden. Het is goed dat Recupel naar de mensen toegaat en dat probleem op die manier onder de aandacht brengt. Daarbij denken ze ook aan de mensen die zich minder goed kunnen verplaatsen. Door een koerier bij die mensen te laten langsgaan kunnen ook zij hun defecte toestellen inleveren. Een inclusief en duurzaam project dus waar ik veel bewondering voor heb. Ik bracht vandaag een kapotte soepmaker binnen die al rondslingerde in mijn vorige woonst. Hoog tijd dus om ook die een tweede leven te geven”, zegt CD&V voorzitter Sammy Mahdi.

De volgende weken komen er ook nog pop-up cafés, de 7 haltes die nog op het programma staan zijn:

• Ottignies/Louvain-La-Neuve (Voie des Hennuyers) op 10 en 11 maart
  • Genk (Grote Markt) op 17 en 18 maart