Conner Rousseau brengt haardroger naar Café Recupel in Sint Niklaas

Sint-Niklaas, 28 april 2023 - Deze voormiddag verwelkomde Recupel Connner Rousseau aan Café Recupel op de Grote Markt in Sint-Niklaas. De Vooruit-voorzitter bracht een haardroger binnen. Daarmee ondersteunt hij de missie van Recupel om ongebruikte elektrotoestellen een nieuw leven te geven. “Apparaten die tijdens Café Recupel ingezameld worden, gaan naar de kringloopwinkel als ze nog werken. Defecte toestellen worden nagekeken in de ‘repair corner’. Toestellen die écht kapot zijn, worden gerecycleerd en voor meer dan 90% weer gevaloriseerd”, verduidelijkt Eric Dewaet, CEO van Recupel.

Op 28 en 29 april strijkt Recupel neer op de laatste halte van zijn voorjaarstournee: Sint-Niklaas. De voorbije 2 maanden trok het Café het land rond, met haltes in Anderlecht, Oostende, Doornik, Genk, Jette, Louvain-La-Neuve en Vilvoorde. Het concept: in ruil voor een afgedankt elektr(on)isch toestel of lamp krijgen bezoekers een hapje of een drankje. Recupel wil zoveel mogelijk ongebruikte toestellen een tweede leven bezorgen.

“Dat kan door herstel, hergebruik of recyclage. Apparaten die tijdens Café Recupel ingezameld worden, gaan naar de kringloopwinkel als ze nog werken. Defecte toestellen worden nagekeken in de ‘repair corner’. Toestellen die écht kapot zijn, worden gerecycleerd en voor meer dan 90% weer gevaloriseerd, vertelt Eric Dewaet, CEO van Recupel.

Inwoners die moeilijk zelf naar het Recupel Café kunnen komen, kunnen gratis beroep doen op een fietskoerier. Na afspraak via de web-app komt die met zijn bakfiets letterlijk tot aan de voordeur gereden om je toestel op te pikken en het aan de inzamelplaats af te leveren.

10 ongebruikte apparaten per Belgisch gezin

Vandaag bezitten alle Belgische gezinnen samen een kleine 500 miljoen elektroapparaten (een half miljard!). Ongeveer 50 miljoen daarvan worden niet meer gebruikt. Omgerekend heeft een gemiddeld gezin om en bij de 100 toestellen in huis, waarvan 10 ongebruikt. Van die 10 zijn er 2 defect, de rest nog werkend.

"Deze haardroger lag thuis gewoon stof te vergaren. Zonde, want Recupel zorgt voor recyclage, hergebruik én herstel van elektrische toestellen. Super makkelijk zelfs. Je kan toestellen binnenbrengen bij een Recupel-punt in jouw buurt. Of nog beter: ze komen gewoon naar jou, met Café Recupel. Zoals hier, in Sint-Niklaas. Een top initiatief, want een toestel kan iemand die het nodig heeft, nog gelukkig maken. En het is nog goed voor het klimaat ook", aldus Vooruit-voorzitter Conner Rousseau.

Saar Bentein

Spokesperson - PR/PA manager a.i., Recupel