Europees commissaris voor Milieu Virginijus Sinkevičius brengt tablet naar Café Recupel in Elsene

Deze ochtend trok Europees commissaris voor Milieu Virginijus Sinkevičius met een tablet naar Café Recupel op het Heilig Kruisplein (Flagey) in Elsene. Met deze actie ondersteunt hij de oproep van Recupel om ongebruikte of defecte elektr(on)ische toestellen en lampen een nieuw leven te geven.

Café Recupel strijkt op 6 en 7 oktober neer in Elsene. In ruil voor een afgedankt elektr(on)isch toestel of lamp krijgen bezoekers een hapje en een drankje. Naast een inzamelplek voor afgedankte toestellen, heeft Café Recupel ook een ‘repair corner’ waar je defecte toestellen kan laten nakijken. Ingezamelde apparaten die nog werken, gaan naar de kringloopwinkel. De toestellen die écht kapot zijn, worden gerecycleerd en voor meer dan 90% weer gevaloriseerd.

“Vandaag maakt de Europese Commissie haar aanbevelingen bekend omtrent de bevordering van de inzameling van gebruikte en afgedankte mobiele telefoons, tablets en laptops. Het belangrijkste doel is om de inzameling ervan in alle landen van de EU te verbeteren en zoveel mogelijk ingezamelde elektronische apparaten te hergebruiken, repareren of recycleren. Burgers in staat stellen om bij te dragen aan de circulaire economie speelt ook in hun voordeel en tegelijk zorgt het voor lokale jobcreatie en wordt de aanvoer van kritieke grondstoffen voor onze economie veiliggesteld. Bewustmaking en verbetering van het gemak en de zichtbaarheid van inzamelpunten waar mensen elektronica kunnen inleveren is de eerste stap. Café Recupel is een mooi voorbeeld van hoe die visie in de praktijk kan worden gebracht”, stelt Europees commissaris voor Milieu Virginijus Sinkevičius.

Zoveel mogelijk ongebruikte toestellen een nieuw leven geven

Vandaag bezitten alle Belgische gezinnen samen een kleine 500 miljoen elektroapparaten (een half miljard!). Ongeveer 50 miljoen daarvan worden niet meer gebruikt. Omgerekend heeft een gemiddeld gezin om en bij de 100 toestellen in huis, waarvan 10 ongebruikt. Van die 10 zijn er 2 defect, de rest nog werkend. Op die manier heeft niemand er wat aan, en daar wil Recupel iets aan doen.

“Recupel wil zoveel mogelijk ongebruikte toestellen een tweede leven bezorgen. Dat kan door herstel, hergebruik of door recyclage. Zo vermijden we om telkens schaarse grondstoffen aan te spreken om nieuwe apparaten te maken en dragen we met zijn allen bij aan een meer duurzame en circulaire samenleving. 22 ton toestellen, zoveel werd er ingezameld in acht steden en gemeenten tijdens de voorjaarstournee van Café Recupel. We hopen van deze editie een even groot succes te maken”, vertelt Eric Dewaet, CEO van Recupel.

Als je je toestel niet meer gebruikt en het is nog in goede staat, dan kan het elders nog zijn nut bewijzen. Breng dat dan zeker ook binnen: Recupel zorgt ervoor dat het terechtkomt bij de lokale kringloopwinkel. Na de voorjaarstournee kreeg een kwart van de toestellen er een tweede leven!

De volgende weken komen er ook nog pop-up cafés, de 3 haltes die nog op het programma staan zijn:

• Sint-Lambrechts-Woluwe (Paul Hymanslaan/Gemeentehuis) op 13 en 14 oktober
  • Halle (Possozplein) op 20 en 21 oktober
  • Beringen (Markt) op 27 en 28 oktober

Saar Bentein

Spokesperson - PR/PA manager a.i., Recupel

Marlies Van Overstraeten

Communication Consultant, FINN agency

Over Recupel vzw

Recupel zamelt gebruikte elektr(on)ische toestellen duurzaam en kosteloos in om ze een nieuw leven te geven. Door herstel en hergebruik te stimuleren en recyclage te organiseren, wil de vzw het verbruik van grondstoffen en energie helpen reduceren. Daarvoor kunnen we rekenen op tal van partners uit de circulaire keten.

Je kan je ongebruikte toestellen afgeven bij de kringloopwinkel, het recyclagepark, de elektroshop of supermarkt en sinds kort zelfs aan je voordeur wanneer je een pakketje ontvangt Bedrijven en organisaties kunnen een ophaling aanvragen via Recupel Pick-up.

Meer informatie vind je op www.recupel.be.

Auguste Reyerslaan 80 1030 Brussel