Kapot elektro neemt tribunes in van Jan Breydelstadion

9 miljoen elektr(on)ische toestellen in Belgische huishoudens

Een opmerkelijk beeld tijdens de laatste match van Club Brugge tegen Royal Excel Moeskroen: kapotte elektr(on)ische toestellen in de tribunes van het Jan Breydelstadion. Uit onderzoek van Recupel blijkt dat er maar liefst 9 miljoen kapotte elektr(on)ische toestellen stof liggen te vergaren in de Belgische huishoudens. Genoeg om de zitplaatsen van maar liefst 300 voetbalstadions mee te vullen. Door de coronamaatregelen zijn echte supporters nog niet toegelaten. Daarom maakten Recupel en Club Brugge van de gelegenheid gebruik om een belangrijke boodschap onder de aandacht te brengen: breng kapot elektro naar een Recupel-punt zodat het gerecycleerd kan worden tot nieuwe grondstoffen.

9 miljoen kapotte elektr(on)ische toestellen

Uit de bezitsmeting[1] van Recupel blijkt dat alle Belgische gezinnen samen 51 miljoen ongebruikte elektr(on)ische toestellen hebben liggen, waarvan er 9 miljoen niet meer gebruikt worden omdat ze kapot zijn. Gemiddeld heeft elk Belgisch gezin 2 kapotte elektr(on)ische toestellen. Ter illustratie: er zijn 386.000 laptops, 213.000 zaklampen, 102.000 haagscharen, 103.000 strijkijzers en 31.000 wasmachines kapot in een schuif, garage of tuinhuis terug te vinden.

“Door die kapotte toestellen naar een Recupel-punt te brengen, maak je niet enkel plaats vrij. Je draagt ook je steentje bij aan een beter milieu door een nieuw leven te schenken aan je kapot toestel. Recyclage zorgt er immers voor dat de grondstoffen uit die toestellen opnieuw ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld de productie van nieuwe toestellen. Hoe meer grondstoffen we recycleren uit elektro, hoe minder nieuwe grondstoffen we moeten ontginnen via de klassieke, vervuilende mijnbouw,” zegt Eric Dewaet, CEO van Recupel.

300 stadions vol

De 9 miljoen kapotte toestellen van alle Belgen samen vullen de zitplaatsen van maar liefst 300 voetbalstadions. Omdat er voorlopig nog geen supporters mogen aanwezig zijn door de coronamaatregelen, sloegen Recupel en Club Brugge de handen in elkaar om een belangrijke boodschap te verspreiden. Tijdens de match van zondag 18 april nemen kapotte elektr(on)ische toestellen de supportersplaatsen in.

“Helaas moeten we op dit moment nog steeds onze supporters missen in het Jan Breydelstadion. De lege tribunes boden ons wel de opportuniteit om Recupel te ondersteunen in deze campagne. Club Brugge is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een duurzame topclub. Deze duurzaamheidsvisie gaat breder dan enkel wat er zich sportief op het veld afspeelt. Als voetbalclub met een sterke maatschappelijke verantwoordelijkheid en een grote uitstraling willen we ook onze impact inzetten om ons steentje bij te dragen op ecologisch vlak. Zo worden bijvoorbeeld de gebruikte drankbekers tijdens onze thuiswedstrijden nu reeds gerecycleerd tot nieuwe grondstoffen; is ons oefencomplex gebouwd met tal van duurzame bouwmaterialen en zal ons geplande nieuwe Clubstadion een toonvoorbeeld zijn op ecologisch vlak. Samen met Recupel kunnen we met deze actie de bal aan het rollen brengen en vele fans bewust maken om massaal hun kapot elektro in te zamelen," zegt Kirsten Willem, Head of Communication bij Club Brugge.

Samen naar meer dan 50 miljoen ingezamelde toestellen per jaar

Recupel kondigde recent haar inzamelresultaten van 2020 aan. Vorig jaar zamelde Recupel een record van 123.840 ton elektro en lampen in, of 43.7 miljoen apparaten.

“In 2020 boekten we zeer mooie resultaten en dat danken we aan iedereen die een toestel naar een Recupel-punt heeft gebracht. Deze actie is een ludieke knipoog om iedereen eraan te herinneren thuis nog eens goed te snuisteren in een schuif, kast of garage. Indien alle Belgen dit zouden doen, bereiken we misschien samen de kaap van 50 miljoen ingezamelde toestellen in 2021?” besluit Eric Dewaet, CEO van Recupel.

Kapot elektro kan afgedankt worden via het recyclagepark of de winkel. Met toestellen die nog werken kan men terecht in de Kringwinkel.

Voor meer informatie over het inzamelnetwerk van Recupel: https://www.recupel.be/nl/vind-een-inzamelpunt/

[1] Bezit & verwijdering elektr(on)ische apparaten 2019. Tweejaarlijkse meting naar het bezit en de afdankingswijze van elektr(on)ische apparaten uitgevoerd door het onderzoeksbureau GFK in opdracht van Recupel. Steekproef: 2.742 respondenten. De resultaten van de steekproef worden geëxtrapoleerd en zijn representatief voor de volledige Belgische bevolking.

Saar Bentein

Spokesperson