Kerncijfers 2015: België bij de Europese top, maar er moet meer oud elektro ingezameld worden

Recupel zet in op RecyclePunten en Recupel erkende Recyclers

Brussel, donderdag 31 maart 2016 – Vorig jaar verzamelde de Belgische bevolking via het Recupel netwerk meer dan 111.000 ton oud elektro, wat neerkomt op 39% van de toestellen die op de markt werden gebracht. Daarmee maakt België nog steeds deel uit van de Europese top. Toch moeten we de volgende jaren een grote sprong voorwaarts maken. Elke Europese lidstaat heeft als doelstelling voor het einde van 2016 om 45% van de toestellen die op de markt worden gebracht in te zamelen voor recyclage, en tegen 2019 wordt dat 65%. “Die percentages zijn in België zeker haalbaar als iedereen de juiste  boodschap verkondigt en de daad bij het woord voegt: elektro-afval gooi je niet zomaar weg, je brengt het binnen”, zegt Peter Sabbe, CEO van Recupel. Recupel zal de komende jaren inzetten op het plaatsen van RecyclePunten en het uitbreiden van het netwerk van Recupel erkende Recyclers.

Een correct ingezameld elektro toestel wordt voor meer dan 90% gerecycleerd tot basisgrondstoffen die opnieuw gebruikt kunnen worden. België is op dat vlak één van de meest efficiënte landen ter wereld. Die efficiëntie is enkel mogelijk wanneer het elektro-afval gecontroleerd binnengebracht wordt. “In 2015 werden binnen het Recupel netwerk bijna 10% meer stuks klein elektro ingezameld dan het jaar voordien, een aanzienlijke stijging. Ook in het Groot Wit segment (bv. frigo’s of wasmachines) zien we een stijging (7%), die een gevolg is van de schommeling van de metaalprijzen op de wereldmarkt. De vervanging van beeldbuishoudende toestellen en monitoren naar nieuwe modellen is al een tijdje aan de gang en dus registreren we hier een verwachte daling. De meeste andere segmenten blijven stabiel”.

Een belangrijke stijging wordt verwacht van het aantal kleine elektronische toestellen beschikbaar op de markt in de komende jaren. Daar horen bijvoorbeeld wearables, action cams en kleine bluetooth luidsprekers bij. “Specifiek voor de inzameling van deze producten wordt de verspreiding van de RecyclePunten voortgezet”, aldus Peter Sabbe. “Deze inzamelunit voor klein elektro en lampen heeft haar succes bewezen, en ze kan op veel strategische plaatsen ingezet worden”.

Behalve in RecyclePunten kan elektro-afval ook ingezameld worden bij de Kringwinkel voor hergebruik (7173 ton in 2015), in het recyclagepark of in de winkel zelf bij de aanschaf van een nieuw toestel. “Het is belangrijk om allemaal samen de gewoonte aan te nemen om elektro-afval niet te laten rondslingeren en op de juiste manier binnen te brengen. De ingezamelde producten worden immers verwerkt tot grondstoffen die we dan niet aan de aarde moeten onttrekken. Dat is circulaire economie die we allemaal heel eenvoudig kunnen stimuleren.”

Bedrijfsmatig elektro-afval

Voor bedrijfsmatig afval, een segment waar nog veel potentieel ligt, was de geregistreerde inzameling vergelijkbaar met 2014. “Speciaal voor dit segment hebben we het logo “Recupel erkende Recycler” geïntroduceerd. Een inzamelaar of verwerker die het logo gebruikt haalt gegarandeerd bepaalde normen en rapporteert in samenwerking met Recupel. Zo willen we bedrijven, inzamelaars en recyclers aanmoedigen om met ons samen te werken zonder tussen te komen in de gewone marktwerking.”

Elektro-afval is het snelst groeiende afvaltype. Een evolutie waarmee we rekening moeten houden maar die volgens Recupel ook een opportuniteit biedt. “De Belgische recyclers horen bij de beste ter wereld. Zij halen de schadelijke stoffen uit de toestellen en verwerken de rest tot herbruikbare grondstoffen. Het is de taak van ons allemaal om zoveel mogelijk elektro-afval hun richting uit te sturen. Dit heeft enkel positieve gevolgen voor mens, milieu en maatschappij”, aldus Peter Sabbe.

Bruno Fierens