Ondanks impact corona zitten inzamelcijfers Recupel in de lift

123.840 ton elektro en lampen ingezameld in 2020

In 2020 werden duidelijk kasten, garages en tuinhuizen opgeruimd. Van zodra de inzamelpunten opnieuw openden na de eerste lockdown, brachten de Belgen massaal hun kapot of oud elektro naar een Recupel-punt. Na het recordjaar 2019 stijgen de cijfers van Recupel, de vzw verantwoordelijk voor de inzameling en recyclage van elektro en lampen, opnieuw. In 2020 werd 123.840 ton elektro en lampen ingezameld, een stijging met 1.1% in vergelijking met 2019.

Enorme stijging inzameling na eerste lockdown

Gemiddeld bracht iedere Belg 10.8 kilogram elektro en lampen naar een Recupel-punt in 2020. Door de sluiting van de recyclageparken en een groot aantal winkels die fungeren als inzamelpunten, kenden de inzamelcijfers van Recupel in de maanden maart, april en in mindere mate mei een gevoelige daling. Van zodra de maatregelen versoepeld werden, zag Recupel een ongeziene stijging in de cijfers met pieken in juni (50% meer inzameling dan in juni 2019) en september (26% meer).

Eric Dewaet, CEO van Recupel, licht toe:

We zijn heel erg tevreden dat we de positieve tendens van recordjaar 2019 kunnen verderzetten, en dit ondanks corona. Na de eerste lockdown heeft de consument duidelijk zijn weg teruggevonden naar een Recupel-punt. De vele opruimacties tijdens de lockdown spelen hier volgens ons zeker een rol in. En maar goed ook: uit onze laatste bezitsmeting van 2019 blijkt dat ieder Belgisch gezin 11 ongebruikte toestellen heeft. We investeren sterk in sensibilisering om iedereen aan te sporen die ongebruikte toestellen naar een Recupel-punt te brengen. Het is belangrijk dat die toestellen geen stof liggen te vergaren, maar hergebruikt of gerecycleerd kunnen worden.

Hoge recyclageresultaten

Gemiddeld krijgt 90% van een ingezameld elektro-toestel een nuttige toepassing: 80% wordt gerecycleerd tot nieuwe materialen, de overige 10% wordt verbrand met energierecuperatie. Met deze hoge recyclageresultaten overschrijdt Recupel ruimschoots de wettelijke objectieven inzake recyclage. De grondstoffen die gerecycleerd worden, kunnen ingezet worden voor bijvoorbeeld de productie van nieuwe toestellen of andere industriële toepassingen.

“Om elektronische toestellen te maken, heb je veel grondstoffen nodig. Vaak ook kritische grondstoffen die steeds schaarser worden. Daarom is het broodnodig om de grondstoffen die zich in onze toestellen bevinden, te recycleren. Zo kunnen ze opnieuw ingezet worden en moeten we minder nieuwe grondstoffen ontginnen via de klassieke, vervuilende mijnbouw. De hoge recyclageresultaten van onze partners en de innovaties die zij continu nemen, zorgen ervoor dat België een koploper is inzake recyclage en zo bijdraagt aan een meer circulaire economie,” zegt Eric Dewaet, CEO van Recupel.

Stijging koelvries-apparaten en klein elektro

Elektro en lampen worden in zes categorieën gesorteerd voor verdere recyclage: groot-wit (vb. wasmachines), koelvries-apparaten, televisies en monitoren, rookmelders, lampen en ‘overige’. In die laatste categorie zitten alle apparaten die niet tot de andere categorieën behoren. Dit zijn vaak kleinere elektronische apparaten zoals gsm’s, opladers, elektrische tandenborstels, etc.

Twee opvallende trends zijn de inzamelcijfers in de categorieën ‘koelvries-apparaten’ en ‘overige’. In 2020 werd 21.426 ton koelvries-apparaten ingezameld, een stijging met 4.2%. In de categorie ‘overige’ zien we een opmerkelijke stijging van 6.3% in het aantal ingezamelde stuks. Er werden 2 miljoen meer kleine elektronische apparaten ingezameld, wat de teller op maar liefst 33 miljoen apparaten brengt.

“Kleine elektronische apparaten blijven nog te vaak liggen in een schuif. Met het Recupel-punt voor klein elektro hebben we een vijftal jaar geleden een oplossing op maat op de markt gebracht. We blijven investeren in dit inzamelnetwerk om het voor de consument zo eenvoudig mogelijk te maken om klein elektro af te danken. Het stemt ons tevreden dat de inzamelcijfers van koelvries-apparaten ook in de lift zitten. Die bevatten schadelijke koelvloeistoffen die enkel door erkende verwerkers op de juiste manier verwijderd kunnen worden,” licht Eric Dewaet, CEO van Recupel, toe.

Minder lampen ingezameld

Hoewel het totaal ingezamelde volume stijgt tot 123.840 ton, vertaalt zich dit in een lichte daling van het totaal aantal ingezamelde stuks van 44 miljoen naar 43.7 miljoen stuks. Dit kan verklaard worden door de significante daling van het aantal ingezamelde lampen in vergelijking met 2019. Dit betekent niet dat consumenten minder lampen hebben binnengebracht. De daling is immers vooral te zien bij bedrijven en aannemers die bijvoorbeeld grote infrastructuurwerken (vb. vervanging straatverlichting, verlichting in magazijnen, etc.) uitvoeren waarbij oude spaarlampen vervangen worden door LED-lampen. In 2020 werden er veel minder projecten uitgevoerd, waardoor er minder spaarlampen en buislampen werden ingezameld. Het valt te verwachten dat deze evolutie zich ook in de toekomst zal verder zetten aangezien er steeds meer LED-lampen op de markt worden gebracht. Die hebben een veel langere levensduur dan de klassieke spaarlampen en buislampen.

Video inzamelresultaten Recupel 2020

MP4 - 21 Mb