Recupel stelt Gilbert De Clercq en Renewi aan voor bulktransport

Dinsdag 26 april 2022 — Recupel heeft in 2021-2022 een tenderprocedure georganiseerd om partners te vinden voor het bulktransport van afgedankte elektro-apparaten. Na het doorlopen van deze procedure besliste Recupel om in zee te gaan met respectievelijk Gilbert De Clercq (trailers) en Renewi (containers). De contracten gaan in op respectievelijk 1 juli 2022 en 1 juli 2023.

Recupel organiseert de inzameling, het transport en de verwerking van afgedankte elektr(on)ische apparaten en lampen in België. Een van haar opdrachten is de ophaling en het transport van deze apparaten organiseren. Hiervoor duidt Recupel op contractuele basis partners aan.

Toewijzing opdrachten

Daarom organiseerde Recupel eind 2021 een procedure voor de toewijzing van nieuwe contractanten voor het bulktransport van afgedankte elektro. Door middel van een strikte tenderprocedure, vooraf voor advies voorgelegd aan de regionale overheden, wijst Recupel de diverse opdrachten toe aan:

• Gilbert De Clercq voor het transport per trailer (looptijd 3 jaar - start op 1 juli 2022)
  • Renewi voor het transport per container (looptijd 5 jaar - start 1 juli 2023)

Bulktransport

Het transport van ingezamelde elektro-apparaten is een combinatie van fijnmazig en bulktransport. De fijnmazige transporteurs doen de ophaling bij inzamelpunten en zorgen voor het transport naar overslagstations. Bulktransporteurs verzorgen het transport vanuit die overslagstations naar verwerkers/recyclagebedrijven. ​ Containers worden gebruikt voor het vervoer van GrootWit en Koel/Vries toestellen. In trailers vervoert men boxpalletten met daarin Televisie/Monitoren en de fractie ‘overige’ (kleinere) elektro apparaten.

(Voor de volledigheid: er bestaan ook regionale overslagstations (ROS) waar recyclageparken zelf hun ingezamelde apparaten naartoe brengen. Dat is ook het geval voor retailbedrijven. Ook van daaruit worden de goederen telkens opgehaald voor bulktransport naar verwerkers).

Transportvereisten: de lat ligt hoog

Voor de selectie werden, in samenspraak met de regionale overheden, objectieve criteria bepaald, zoals kwaliteit, prijs en milieuperformantie.

Recupel zamelde in 2021 via het eigen netwerk meer dan 110.000 ton in. Dat veilig en efficiënt transporteren vergt heel wat expertise. We stellen dan ook hoge eisen aan de logistieke partners waar we mee samenwerken. Zeker ook op het gebied van milieuperformantie, want duurzaamheid is onze core business. ​ De geselecteerde partners voor bulktransport hebben een proven track record en een sterk en toekomstgericht businessplan. ​ We kijken dan ook met vertrouwen uit naar de (hernieuwde) samenwerking met Gilbert De Clercq en Renewi (Eric Dewaet, CEO Recupel)