Tien ton toestellen: Café Recupel schot in de roos

De voorbije weken brachten bijna 2000 mensen een toestel binnen bij een Café Recupel in hun stad. In totaal leverde dat 10 ton afgedankte elektrotoestellen op. 150 apparaten werden nagekeken in een van de repair corners. De oudste bezoeker (96 jaar!) kwam in zijn rolstoel langs met twee strijkijzers in Hasselt.

Afgelopen weekend waren de laatste dagen van Café Recupel in Namen. Voordien waren er stops in Mechelen, Kortrijk, Hasselt en Bergen. De formule: breng je afgedankt elektrotoestel binnen in ruil voor een drankje of versnapering aan het pop-up café in jouw stad.

Vanaf deze editie was er ook een bakfiets voorzien. Die deed ophalingen aan huis bij mensen die zelf niet konden langskomen. Bij het Café kon je kiezen of je je oud apparaat in de hergebruik- of recyclebox wilde achterlaten, al naargelang de toestand van je toestel.

Ook de nieuwe herstelhoek sloeg aan. Daar kon je terecht voor een diagnose of kleine herstelling. In totaal werden 150 apparaten nagekeken. Een derde ervan kon ter plaatse met een kleine ingreep hersteld worden.

Op kalme momenten, als er wat meer tijd was, konden herstellers wat langer aan een toestel werken. Zo kregen ze in Mechelen een airfryer na een uur weer aan de praat. In Namen kreeg de herstelhoek het meeste volk over de vloer.

De kranigste bezoeker van alle Cafés was een 96-jarige man uit Hasselt die in zijn elektrische rolstoel kwam aangereden met twee strijkijzers in zijn mandje. In Kortrijk werd ondanks de barre koude -met zelfs een sneeuwdag- de grootste hoeveelheid ingezameld. In Bergen werd het meest gebruikt gemaakt van ophaaldienst. De reservatielijst voor de bakfiets was er snel volgeboekt.

“We zijn uiteraard bijzonder tevreden met het hoge inzamelresultaat. Maar al even belangrijk is het enthousiasme en de interesse van de vele bezoekers. Café Recupel biedt een unieke kans om in te gaan op vragen en uit te leggen waarom het zo belangrijk is om je apparaten te reactiveren. Er liggen nog tientallen miljoenen ongebruikte toestellen in onze huizen. Die worden er zeker niet beter op met de jaren. Wacht niet op de nieuwe Café Recupel-tournee volgend jaar. Breng ze nu al binnen in één van onze inzamelpunten. Wij zorgen dat ze een nieuw leven krijgen” – Eric Dewaet, CEO Recupel